Hi, what are you looking for?

| Kampungmamakcom
#image_title

Mamak News

Jangan Tekan Brek Masa Lalu Bonggol, Ini Sebabnya


Jangan Tekan Brek Masa Lalu Bonggol, Ini Sebabnya

Seperti yang diketahui, setiap kenderaan dilengkapi dengan pelbagai komponen dan ciri-ciri keselamatan termasuklah brek. Secara umumnya, brek bertindak untuk mengawal kelajuan dan memberhentikan kenderaan.

Pun begitu, penggunaan brek kadangkala tidak diperlukan dalam keadaan tertentu misalnya sewaktu melalui bonggol kerana boleh memberi kesan terhadap absorber kenderaan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Absorber sangat penting terhadap sistem suspension kereta kerana berfungsi sebagai penyerap hentakan dan mengawal pergerakan spring. Disebabkan itu, setiap kali pemandu terlanggar lopak atau bonggol, komponen ini bertindak ‘menyerap’ hentakan.

Walau bagaimanapun, jika komponen kereta ini rosak, atau tidak berfungsi dengan betul, tayar kenderaan tidak dapat menyentuh permukaan jalan dengan baik.

Perkara ini membuatkan kereta seperti ‘terbang’ setiap kali terlanggar bonggol dan membuatkan pemandu serta penumpang berasa tidak selesa ketika dalam kenderaan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

| KampungmamakcomGambar: TikTok @pakwee_oe

Jadi, penting untuk mengetahui penggunaan brek kereta agar komponen ini dapat bertahan untuk jangka panjang. Sekiranya rosak, pemilik terpaksa mengeluarkan modal untuk memperbaiki absorber kereta mereka.

BACA JUGA: Nak Turun Bukit Ada Caranya, Buat Ni Untuk Elak “Brake Disc” Kereta Berasap

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenainya, ikuti perkongsian pengguna TikTok, Pak Wee, di bawah ini.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Absorber Kereta Cepat Rosak

Dalam video yang dimuat naik oleh Pak Wee, dia menjelaskan mengenai perbuatan yang sering dilakukan oleh pemandu kereta sehingga menyebabkan komponen kenderaan itu mudah rosak.

“Kita selalu buat tabiat buruk, apa tabiat buruk tu? Lalu bonggol sambil tekan brek,” katanya.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Kenapa Tak Boleh Tekan Brek Sewaktu Lalu Bonggol?

| KampungmamakcomGambar: TikTok @pakwee_oe

Jelasnya, sewaktu kenderaan melalui bonggol adalah tidak disarankan menekan pedal brek kerana ia bakal memberi tekanan pada absorber sekaligus menyebabkan ia cepat rosak.

“Bila kita tekan brek, tekanan akan pergi ke depan. Dan bila tekanan dah banyak dekat depan, kita lalu pulak atas bonggol.

Advertisement. Scroll to continue reading.

“Tekanan dari bonggol tu memang akan cepat merosakkan absorber korang disebabkan hentakan yang kuat.

“Sambil tekan brek dahlah tekanan, pergi ke bonggol tekanan lagi, hentak lagi,” katanya.

Cara Absorber Tahan Lama

Advertisement. Scroll to continue reading.

Sementara itu, Pak Wee turut memberikan saranan agar absorber kenderaan dapat bertahan dalam jangka masa panjang.

“Jadi caranya macam mana? Caranya bila korang nampak bonggol, cuba perlahankan kereta sebelum bonggol dan lalu bonggol tanpa menekal pedal brek,” ujarnya lagi.

Menerusi langkah ini, absorber kenderaan dapat bertahan dalam tempoh yang panjang dan menjimatkan wang ringgit.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Semoga bermanfaat.

@pakwee_oe

Penyebab utama kenapa suspension dan absorber kereta cepat rosak🤔 #pakwee #dtinzautodetailing #utkkomeajerr #fypmalaysia #fyp #fypmalaysia🇲🇾 #tips #tipskereta #tipscar #suspension #absorber #lowerarm #absorberkereta

♬ Presentation – FlyFlyMusic

Sumber: TikTok @pakwee_oe

Advertisement. Scroll to continue reading.

The post Jangan Tekan Brek Masa Lalu Bonggol, Ini Sebabnya appeared first on Siakap Keli.


Artikel asal oleh: Siakap Keli

Advertisement. Scroll to continue reading.
Advertisement

Trending

Teruskan Membaca

Hiburan

3s PETALING JAYA – “Lawan tetap lawan.” Demikian luahan wanita bernama Nazatul Nazira yang berdepan saman daripada pelakon, Puteri Sarah membabitkan tuntutan berjumlah RM1...

Hiburan

0 PETALING JAYA – “Kepada adik-adik yang tengah sekolah, jangan main-main, rugi. Nanti bila umur 40 tahun akan pandang balik.” Demikian pesanan penyanyi Hazama...

Hiburan

3s KALAU sudah namanya Roy Azman, pasti ada sahaja yang keluar daripada mulutnya akan menggelikan hati ramai. Terkenal dengan sifat suka mengusik, Roy baru-baru...

Hiburan

3s PETALING JAYA – “Jangan jadi anak derhaka dan kahwin senyap-senyap ya. Nanti satu sen hartaku tak akan dapat”. Demikian peringatan tegas penerbit popular,...

Advertisement