Hi, what are you looking for?

Tempatan

Nampak Kecil Je Tapi Lama-lama Berbahaya, Ini Sebab Kenapa Anda Perlu Lapor Segera Jika Nampak Pothole Atas Jalan


Sertai Telegram @KampungMamak untuk kemaskini terpantas.

Pernah tak korang lalu satu jalan yang sebelumnya okay, tapi makin lama makin banyak lubang? Dari mana datangnya lubang atau potholes tu?

Untuk pengetahuan korang, potholes yang besar sebenarnya bermula dengan lubang yang kecil. Iya, lubang kecil yang korang ingat tak berbahaya tu.

Menurut PLS Of Florida, pothole terbentuk apabila air menyerap ke dalam struktur jalan yang retak di mana retakan itu boleh berlaku akibat faktor kenderaan atau panas melampau.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Air yang diserap akan melonggarkan lapisan batu yang menyokong tar, sekaligus mengakibatkan munculnya ruang udara di bawah asfalt. Lama kelamaan, ruang tersebut akan mendap, menyebabkan serpihan tar tercabut sekaligus membentuk potholes.

Mungkin ramai fikir, potholes ni adalah lubang yang besar sahaja. Tapi sebenarnya, menurut Kementerian Kerja Raya (KKR), lubang bersaiz daripada 20 hingga 100cm lebar dengan kedalaman 2.5cm pun dah dikategorikan sebagai potholes juga.

Jadi, kalau nampak ada jalan mula merekah dan nampak lubang bersaiz dinyatakan di atas, korang segeralah laporkan kepada pihak berwajib sama ada pemilik jalan (sekiranya jalan persendirian) atau Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk jalan persekutuan. Tindakan pantas korang mungkin boleh menyelamatkan nyawa.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Tak susah pun nak buat laporan, korang boleh pilih sama ada nak lapor secara bertulis, telefon (1 300 888 557) ataupun email ke alamat berikut;

Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA)
SISPAA JKR: https://jkr.spab.gov.my/eApps/system/index.do , atau;
SISPAA KKR: https://kkr.spab.gov.my/eApps/system/index.do )

Dalam tempoh 24 jam aduan diterima, pihak JKR atau syarikat konsesi ditugaskan akan menutup lubang tersebut mengikut prosedur mereka.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Mungkin asbab keprihatinan korang, satu nyawa berjaya diselamatkan, satu lagi kemalangan dapat dihalang.

Teruskan Membaca

Mamak News

0 Sertai @KampungMamak untuk kemaskini terpantas. SERDANG – Agrobank dan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) memeterai satu memorandum persefahaman (MoU) bagi menguruskan caruman takaful ahli...

Mamak News

0 Sertai @KampungMamak untuk kemaskini terpantas. ALOR GAJAH – “Tidak sampai lima minit hujan, pusaran angin menerbangkan bumbung bilik tengah, dapur dan bilik air,...

Mamak News

0 Sertai @KampungMamak untuk kemaskini terpantas. TANAH MERAH – Seorang warga emas mengalami kerugian kira-kira RM10,000 selepas gelang tangan dan rantai lehernya diragut semasa...

Mamak News

0 Sertai @KampungMamak untuk kemaskini terpantas. LUMUT – Seramai 61 pendatang asing tanpa izin (PATI) termasuk tujuh wanita yang cuba memasuki negara ini melalui...

Advertisement
KampungMamak.com We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications