Hi, what are you looking for?

Mamak News

(Video) Hati-hati, Guna Alat Ni Je, Doktor Dah Boleh ‘Detect’ Orang Tu Tipu Atau Tak Untuk Minta ‘MC’


Sertai Telegram @KampungMamak untuk kemaskini terpantas.

Artikel ini diolah & diterbitkan ke Siakap Keli dengan kebenaran dari sumber asal.

Dalam dunia perkerjaan, pasti kita tidak lari dengan urusan pergi ke klinik atau hospital untuk dapatkan Medical Certification (MC) atau surat cuti sakit. Umumnya ia digunakan untuk memohon cuti sakit.

Ada kes, memang seseorang pekerja itu sangat perlukan MC, sama ada sudah terlalu sakit, tidak larat teruskan kerja dan seumpamanya. Kes begitu, surat MC memang diberikan. Tapi…ada juga kes yang ‘sengaja’ perlukan.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Berkongsi video TikTok milik seorang pengamal perubatan, Dr. Syid Ayob Syid Mustafa Al-Qudri (MD VUB Brussels, Belgium), beliau baru-baru ini kongsikan pengalamannya berdepan dengan pesakit-pesakit yang ‘berlakon’ untuk dapatkan MC.

“Sepanjang berkerja di klinik dahulu, memang macam-macam ragam pesakit perlu hadap termasuklah yang jenis suka berlakon simptom untuk nak dapat MC.

“Antara alasan yang common adalah cirit birit. Tapi tahu tak, Dr ada cara untuk kantoikan pesakit dengan mudah,” katanya.

Advertisement. Scroll to continue reading.

Paling kerap alasan cirit-birit

Menurutnya dalam video tersebut, ada yang datang ke klinik beliau dengan bermacam-macam alasan dan yang paling kerap diberikan adalah cirit-cirit birit. Katanya lagi, ada juga yang datang dengan alasan sakit perut hingga muntah hijau pada malam sebelumnya.

Oleh itu, Dr. Syid berkongsikan rahsia bahawa sebenarnya yang mereka boleh tahu pesakit-pesakit ini menipu soal kesihatannya.

“Bila saya baringkan atas katil Dr untuk buat pemeriksaan, tekan sana sakit, tekan sini sakit.

Advertisement. Scroll to continue reading.

“Tapi korang tahu tak ada satu jenis pemeriksaan yang mudah untuk kesan sakit, memang tak boleh tipu Dr, nama dia Auscultation,” jelasnya.

Kata Dr. Syid, perut yang mengalami masalah cirit-birit akan memulas dan mengeluarkan bunyik ‘kriuk-kriuk’, jadi dengan menggunakan alat stetoskop, pesakit memang tak boleh nak tipu.

Nak tahu lebih lanjut macam mana Dr. boleh kesan orang yang ‘berlakon’? Jom ikuti penjelasannya dalam video di bawah ini.

Advertisement. Scroll to continue reading.
@drsyidayob

#fyp #drsyid #health

♬ original sound – Dr Syid Ayob Al Qudri – Dr Syid Ayob Al Qudri

Sumber: Facebook Dr. Syid

Advertisement. Scroll to continue reading.

Teruskan Membaca

Mamak News

0 Sertai @KampungMamak untuk kemaskini terpantas. CHECHNYA: Pemimpin republik ini, Ramzan Kadyrov tidak teragak-agak untuk menghantar tiga anak remaja lelakinya menyertai barisan hadapan untuk...

Mamak News

0 Sertai @KampungMamak untuk kemaskini terpantas. KUALA LUMPUR – Polis menerima laporan berhubung seorang lelaki dipercayai pesakit mental membaling pisau di sebuah restoran makanan segera...

Mamak News

0 Sertai @KampungMamak untuk kemaskini terpantas. Polis terima laporan aktiviti penyamaran sebagai Pegawai Tinggi KDN PUTRAJAYA, 4 Okt (Bernama) — Polis menerima laporan berhubung...

Sukan

0 Sertai @KampungMamak untuk kemaskini terpantas. KUALA LUMPUR – Dua gol pantas dalam tempoh empat minit dilihat sebagai punca utama kekalahan 2-3 skuad hi...

Advertisement
KampungMamak.com We would like to show you notifications for the latest news and updates.
Dismiss
Allow Notifications